چرا برای درمان واریس زنان باردار از اسکلروتراپی یا لیزر استفاده نمی شود؟


مدیر کلینیک واریس جهاد دانشگاهی علت استفاده نکردن از روش هایی معمول برای درمان واریس زنان باردار را توضیح داد.

دکتر محمد نظری با اشاره به ابتلای بسیاری از زنان به واریس در دوران بارداری و یا شدت گرفتن آن در میان افرادی قبلا زمینه واریس داشته اند گفت: در دوره بارداری با هدف خون رسانی و تغذیه جنین، میزان مایع بدن فرد افزایش پیدا می کند. این اتفاق باعث افزایش فشار داخل ورید شده و فرد مستعد واریس می شود. همچنین با افزایش سن بارداری فشار رحم بر روی سیاه‌رگ‌ها باعث می شود برگشت خون دشوار و فرد به واریس مبتلا شود.

این فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال رادیولوژی مداخله ای و جراحی داخل عروق در ارتباط با درمان واریس برای افراد باردار توضیح داد و گفت: در دوران بارداری از روشهای درمانی معمول مثل اسکلروتراپی که با تزریق دارو انجام می شود یا استفاده از لیزرهای داخل عروقی یا جراحی های باز استفاده نمی شود؛ چرا که پس از پایان دوران بارداری بدن فرد بازگشت به حالت عادی را آغاز می کند و واریس پسرفت می کند، به گونه ای که حتی ممکن است نیازی به درمان آن وجود نداشته باشد.

او با بیان اینکه این مداخلات می تواند مشکلات و عوارضی برای جنین در پی داشته باشد افزود: ترجیح بر این است که خانم های باردار از روش های دیگری مثل استفاده از جوراب های واریس، اقداماتی مثل خوابیدن به پهلو که برگشت خون را مناسب می‌کند و یا بلند کردن متناوب پاها در طول روز استفاده کنند تا دوران بارداری به پایان برسد و مدتی از شیردهی بگذرد؛ در نهایت اگر این افراد همچنان واریس باقی مانده و برای بیمار آزاردهنده باشد فرد تحت درمان قرار می گیرد اما بسیاری از واریس ها پس از دوران بارداری به طور قابل ملاحظه ای پسرفت می کنند و احتمالا نیازی به درمان نخواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *