با انواع تست های آلرژی آشنا شوید


یک پزشک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنی شناسی بالینی مطرح کرد
با انواع تست های آلرژی آشنا شوید

یک پزشک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنی شناسی بالینی به بیان توضیحاتی درباره انواع تست های آلرژی پرداخت.

دکتر مریم محلوجی راد پزشک فوق تخصص کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران درباره انواع تست های آلرژی گفت: تست های تشخیصی به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول تست هایی هستند که بر روی بدن انجام می شود و تست های دیگری که به صورت  آزمایش در آزمایشگاه انجام می شوند. تست هایی که در کلینیک آلرژی به صورت  انجام می شود از نوع نخست هستند که خود به دو دسته تست های پریک و پچ تست دسته بندی می شوند.

این پزشک فوق تخصص کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در توضیح تست های پریک گفت: این نوع تست ها به صورت فوری انجام می شود؛ وقتی یک فرد در معرض  آلرژنی  قرار می گیرد، بلافاصله علامت های آن پیدا می شود. مثلا فرد بعد بلافاصله بعد از اینکه به یک باغ می رود، دچار آبریزش بینی و یا عطسه می شود و یا اگر کودکی غذایی مثل شیر یا تخم مرغ مصرف کند بلافاصله بدن او کهیر می زند. تست های این نوع آلرژی ها نیز به صورت فوری و معمولا بر روی دست و یا پشت بیمار انجام می شود.

او افزود: در این نوع تست ها، عصاره های مختلف آلرژن ها، خواه آلرژن های هوایی و خواه آلرژن های غذایی یا نیش حشرات بر روی پوست گذاشته می شود و بعد از گذشت نیم ساعت مشخص می شود که فرد به چه عواملی حساسیت دارد.

محلوجی راد با اشاره به نوع دیگر تست های آلرژی که مخصوص آلرژن های تاخیری هستند گفت: پچ تست مخصوص آلرژی های تاخیری است. مثلا فردی که اگزما دارد، دو سه روز بعد از تماس با چیزی دچار علایمی مثل خشکی پوست یا خارش می شود. برای این نوع آلرژن ها، تست هایی به مدت 48 ساعت بر روی بدن بیمار چسبانده می شود.

او در پایان به ارائه توضیحی درباره تست های دارویی و تنفسی پرداخت و گفت: تست دارویی نسبت به تست های آلرژی فرایند سخت تری دارد؛ تست دارویی برای هر دارو باید به صورت جداگانه انجام شود که ممکن است دو تا سه ساعت به طول بینجامد، اما به هر حال برای کسانی که به این موضوع حساسیت دارند انجام این تست حائز اهمیت است. تست های تنفسی  نیز انواع مختلفی دارد که تست اسپیرومتری یا تست تنفسی ساده یا با چالش (که یا با ورزش یا با اسپری سالبوتامول انجام می شود، تست پیشرفته متاکولین (که برای تشخیص آسم انجام می گیرد) و همچنین تست N.O. بازدمی  از جمله آنهاست.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *