کاهش وزن سریع و سنگ کیسه صفرا

افرادیکه  اضافه وزن دارند این را بدانند که با کم کردن سریع وزن احتمال تشکیل سنگ صفرا را افزایش می دهند و باید از یک روش صحیح ومنطقی پیروی کنند.سنگهای صفراوی به علت رسوب صفرای غلیظ در کیسه صفرا به وجود می آیند .این سنگها ممکن است از کلسترول یا از پیگمان صفرا تشکیل شوند. از نظر اصولی چربی زیاد یک عامل چاقی واضافه وزن شناخته شده است و همین افزایش وزن می تواند احتمال ابتلا به سنگ را بیشتر کند و افراط در مصرف چربی های حیوانی اشباع شده و کلسترول ،این احتمال را افزایش می دهد.چاقی با تشرح صفرافاشباع بیش از حد صفرا و تشکیل بیشتر سنگ های صفراوی خصوصا سنگ های کلسترولی همراه است .افراد با وزن 50 درصد بالاتر از وزن طبیعی ،افزایش تا تا شش برابر در تشکیل سنگ های صفراوی را نشان می دهند.در مقابل ،گرسنگی موجب افزایش اشباع بیش از حد صفرا به سبب کاهش جزء فسفولیپیدی خواهد شد. التهاب کیسه صفرای تحریک شده در دوره چاقی ،از عوارض رژیم های لاغری شدید به شمار می رود. کشانیکه به مقدار زیاد گوشت پرچربی و کره حیوانی مصرف می کنند بیشتر در معرض این بیماری هستند.مطالعات بسیاری نشان داده اند که پیروی از رژیم غذایی کم چربی وکم کالری (کمتر از 600کالری)درهر روز میتواند احتمال خطر تشکیل سنگ را تا 50 درصد افزایش دهد و کسانی که خیلی چاق هستند و سعی دارند در کوتاه ترین مدت وزن خود را کم نمایند در معرض بیشترین خطر ابتلا به سنگ صفرا قرار دارند و همچنین ضعف ،یبوست ،اسهال ،خشکی پوست ،اختلالات قاعدگی ،سرگیجه وضعیتی و اشکال در تمرکز از دیگر عوارض رژیم های بسیار کم کالری می باشد.اغلب مبتلایان به سنگ های صفراوی بدون اینکه هیج نشانه ای از آن احساس نمایند زندگی عادی خود را می گذرانند اما پس از این که به رژیم لاغری در کوتاه مدت می پردازند علایم علایم ناخوشایند و درد ناک سنگ را احساس می کنند و از سوء هاضمه و نفح و احساس پر بودن معده و درد شدید صفراوی بعد از غذای چرب شکایت دارند و اگر محتویات کیسه صفرا بطور ثانویه دچار عفونت شود علایم لرز ،بی اشتهایی ، تهوع ،استفراغ و گاه تب به سراغ بیمار می اید و جالبتر اینکه همین گروه وقتی دست از رژیم غذایی بر میدارند و به خوراک قبلی خود باز می گردند نشانه های فوق در آنها از بین می رود و به همین گروه وقتی دست از رژیم غذایی بر می دارند وبه خوراک قبلی خود باز میگردند نشانه های فوق در آنها از بین می رود و به همین دلیل ،منظور کردن 5 تا10 گرم چربی در برنامه  غذایی روزانه می تواند از برخی ناراحتی های کیسه صفرا جلوگیری نماید . به عنوان مثال دو قاشق چایخوری روغن زیتون در روز کاملا مطلوب است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.