آبله میمونی


یک متخصص ایمونولوژی به ارائه توضیحاتی درباره بیماری آبله میمونی پرداخت.

دکتر فرهاد سیف در گفت و گو با ایسنا علوم پزشکی تهران درباره بیماری آبله میمونی که اخیرا در اروپا شایع شده است گفت: آبله میمونی ( Monkeypo) که سازمان بهداشت جهانی برای آن اعلام جلسه اضطراری کرده، یک بیماری عفونی است که توسط ویروس monkeypox یا MPV (MPXV)ایجاد می شود که یک ویروس با ژنوم DNA دو رشته ایی و از خانواده Poxviridae و جنس Orthopoxvirus است.

او افزود: بیماری آن شبیه به آبله انسانی ولی با تظاهرات خفیف تر و کشندگی کمتر است. قبلا بیشتر در منتهی الیه غرب آفریقا قربانی داشت . ویروس MPV ابتدا در سال ۱۹۵۸ در یک میمون داخل قفس گزارش شده اولین مورد ابتلای انسانی آن سال ۱۹۷۰ بود.

این متخصص ایمونولوژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران درباره روش‌های سرایت این بیماری گفت: انتقال MPV از طریق زخم های پوستی، تنفسی، بینی و دهان است و بیشتر از طریق قطرات تنفسی است، جز بیماری های جنسی طبقه بندی نمی‌شود اما از راه جنسی نیز می‌تواند انتقال پیدا کند.

او همچنین با بیان اینکه تب سر درد، عضله درد و کمر درد علایم اولیه بیماری آبله میمونی هستند ادامه داد: بثورات جلدی آن ۱ تا ۳ روز بعد از تب ایجاد می شود اول از صورت و سپس به به دست ها و پاها انتقال می یابد. عفونت دو تا چهار هفته به طول می انجامد و معمولا خود محدود شونده است.

متخصص ایمنی شناسی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در پایان گفت: درمان خاصی برای آن وجود ندارد و واکسن ابله انسانی تا حد زیاد علیه آن موثر است. آبله میمونی کمتر شدید و کشنده می شود ولی موارد مرگ از آن گزارش شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *